From careless comsumption. To better use.

Onze reis naar duurzaamheid samen met jou

Meer toegang.
Minder verbruik.

Sellpy werd opgericht in 2014 om kledingstukken en spullen langer te gebruiken. Sindsdien hebben we onze visie in de praktijk omgezet door meer dan 30.000.000 items een nieuw thuis te geven.

Bij Sellpy willen we iedereen inspireren om slimmer te winkelen. Door bewustwording te creëren van hoe onze dagelijkse beslissingen het klimaat beïnvloeden en mensen aan te moedigen hun gedrag te veranderen, willen we hen helpen bij het heroverwegen van consumptie.

Op veel van de items die bij Sellpy worden aangeboden, vind je een schatting van de hoeveelheid water en CO2 die nodig zou zijn om een vergelijkbaar item te produceren. Door het tweedehands item te kopen in plaats van nieuw, bespaar je emissies en maak je beter gebruik van beperkte hulpbronnen.

Het overgrote deel van de items die bij Sellpy worden verkocht, is afkomstig van particulieren, maar omdat we experts zijn in het omgaan met unieke items, vinden we dat het onze verantwoordelijkheid is om ook items van geselecteerde bedrijven een kans te geven - die ze zelf niet meer kunnen verkopen - om te worden gebruikt.

Samen hebben we zoveel bespaard:

264,870

ton van koolstofdioxide

Staat gelijk aan...

… gelijk aan 268,631 vluchten tussen Londen en New York

104,045

miljoen liter uit water

Staat gelijk aan...

...nodig voor het produceren van 743,178,482 koppen koffie

Onze voetafdruk

Tijdens het proces van het verwerken en verkopen van spullen genereren we ook een bepaalde hoeveelheid broeikasgassen. We noemen dit onze voetafdruk en het omvat de uitstoot van Sellpy's activiteiten en onze partners - zoals energieverbruik in ons magazijn, productie van verpakkingsmaterialen, ophalen en leveringen. Het produceren van een nieuw item vergt meer middelen dan het behandelen en vervoeren van een eerder gebruikt item door Sellpy. Niettemin is het onze verantwoordelijkheid om voortdurend te werken aan het verminderen van onze eigen uitstoot. Je kunt een schatting van onze impact zien op de productpagina van het specifieke item.

Tweedehandsgewoonten

De trend van tweedehands neemt toe. Maar hoe consumeren we vandaag de dag tweedehands? Sellpy vroeg 1000 Zweden naar hun tweedehandsgewoonten en verzamelde de belangrijkste inzichten in een rapport.

Belangrijke inzichten uit het rapport

63,9% beschouwt duurzaamheid en het milieu als (tamelijk) belangrijk bij het kopen van kleding, maar 38,9% koopt minstens maandelijks nieuwe kleding.

Een op de drie personen heeft meer dan 10 ongedragen kledingstukken in hun kast.

82% vindt dat tweedehands winkelen vandaag de dag meer sociaal geaccepteerd is dan 5 jaar geleden.

FAQ

Elke dag verwerken we duizenden artikelen in onze magazijnen, en ons doel is om ze in dezelfde staat te versturen als waarin ze bij ons binnenkomen. Om de artikelen te beschermen en veilig te verzenden, hebben we samen met onze partners zorgvuldig verpakkingsmateriaal geselecteerd dat aan hoge standaarden voldoet – zoals onze iconische blauwe Sellpy‑zak, gemaakt van 100% gerecycled materiaal, en de doorzichtige plastic zak die visuele kwaliteitscontroles mogelijk maakt. Ons doel is dat ook deze zak volledig recyclebaar wordt.

Bij Sellpy nemen we onze klimaatimpact serieus en werken we actief aan het verkleinen ervan. Door meer mensen te stimuleren tweedehands te kopen en verkopen, verlengen we de levensduur van producten die anders het risico lopen afval te worden. We investeren in zonnepanelen om onze magazijnen energiezuiniger te maken en werken samen met onze partners om zowel verpakkingen als leveringen duurzamer te maken – bijvoorbeeld met herbruikbare papieren zakken en fossielvrije transporten waar dat mogelijk is.

We nemen verantwoordelijkheid voor het verkleinen van de klimaatimpact van onze diensten, maar we weten dat onze klanten óók het verschil willen maken. Daarom een paar eenvoudige tips:

Als verkoper – vul elke Sellpy‑zak zo veel mogelijk en stuur alle zakken in die je hebt besteld. Controleer nog even goed je adres, deurcode en telefoonnummer om een soepele ophaling te garanderen.

Als koper – probeer minder bestellingen te plaatsen, maar met meer items per keer. En wordt je bestelling bij een afhaalpunt geleverd, haal deze dan tijdig op.